El jaciment a casa

Una proposta de Margalida Antònia Coll i Júlia Moreso

El projecte té com a objectiu la divulgació d’un valuós jaciment ibèric, l’assentament rural del Turó de Vilanera (l’Escala), a partir de la digitalització 3D de les seves estructures arquitectòniques i de la cultura material documentada durant les excavacions arqueològiques del grup de recerca GRACME (UPF).
La virtualització del jaciment és una proposta inclusiva i sostenible des d’una doble vessant. D’una banda, les maquetes 3D de l’espai inclouran il·lustracions de les persones que l’habitaren, tenint en compte múltiples gèneres, edats, diversitats funcionals i pràctiques quotidianes de la societat ibèrica. Aquesta recreació històrica té com a objectiu fer visibles les múltiples veus i complexes realitats del passat. D’altra banda, la digitalització de l’assentament pretén apropar-lo al públic sense necessitat d’estar-hi físicament, respectant així l’entorn on es troba, on també habiten espècies vegetals protegides que no poden assumir una gran quantitat de visitants presencials.
Amb El jaciment a casa, conèixer l’antiga comunitat rural ibèrica del Turó de Vilanera serà accessible des de casa i des de l’aula, serà un procés d’aprenentatge amè i immersiu, que no posarà en perill l’espai natural que el jaciment ocupa.