Herptilia

El món ocult dels amfibis i els rèptils

Una proposta de la Societat Catalana d’Herpetologia

A casa nostra, i sobretot pels usuaris del medi rural, els amfibis i els rèptils són uns organismes quotidians que no gaudeixen de l’atenció o la passió que susciten altres grups com els ocells o les papallones. De fet, seria més aviat el contrari, l’herpetofauna tot i que és imprescindible pel manteniment d’un ecosistema sa i resilient, es troba estigmatitzada i a la majoria de les persones els hi provoca repulsió o fins i tot por.

Però aquest rebuig està justificat o és fruit d’un desconeixement generalitzat? Per contribuir a la desestigmatització, al coneixement sobre la vida oculta dels amfibis i els rèptils catalans, i posar en èmfasi el seu preocupant estat de conservació, des de la Societat Catalana d’Herpetologia es vol realitzar un llibre innovador que obri els ulls i desperti les consciències de la societat. Així doncs, es pretén tractar el grup des d’una vessant molt visual i cridanera, amb fotografies, il·lustracions i textos inèdits que parlin dels aspectes que a una guia de camp no tenen cabuda. Ens referim, per exemple, a entendre com es duu a terme la metamorfosi, com els dragons s’adhereixen a les parets, com un escurçó muda la seva pell o com han arribat a ser els grups de vertebrats més amenaçats del planeta.